Goede voornemens: zo maak je ze waar [7 tips]

Ook in 2019 staan de goede voornemens ‘afvallen’ en ‘meer sporten’ hoog op de agenda van ons Nederlanders. ‘Minder stressen’ is een derde persoonlijk verbeterpunt dat steeds vaker prioriteit krijgt in ons land. Mooi streven, maar hoe zorg je dat je dit keer níét na een paar dagen al afhaakt? Zeven tips!

Uit onderzoek van de Scranton-universiteit blijkt dat 30% van de mensen met goede voornemens deze slechts twee weken volhoudt. Dat kan beter, toch?

Hieronder vind je zeven manieren om in 2019 jouw goede voornemens tot een succes te maken.

1. Schuif je goede voornemens niet voor je uit

Begon jij dit jaar pas op 7 januari met je goede voornemens, omdat dat een maandag was? Je bent niet de enige. Uit onderzoek van ING blijkt zelfs dat in 2018 bijna twee derde (!) van de mensen met goede voornemens hier aan het begin van de lente en na de zomervakantie mee startten. En van uitstel… juist. Was jij op maandag 31 december al goed bezig? Keep up the good work! Wij van Yesty zijn trots op je.

2. Stel prioriteiten: welke goede voornemens kunnen écht het verschil maken?

Meer sporten, vaker bij je oma langs, je telefoon ‘s avonds eerder wegleggen, stoppen met roken… Goede voornemens zijn er in alle soorten en maten. Maar welke kunnen jouw leven nu echt een boost geven? Door een top 3 van goede voornemens te maken (of liever nog: één doel voorrang te geven), leg je de lat voor jezelf niet zo hoog - en boek je dus eerder succes.

3. Zorg voor realistische doelen

In datzelfde kader deze vraag: waar zou jij uiteindelijk trotser op zijn: één keer een halve marathon afgetikt hebben, of wekelijks vijf kilometer rennen? Waarschijnlijk het laatste, want dat klinkt makkelijker. Blijf met beide benen op de grond en kies voor doelen die je niet al te veel moeite kosten - waardoor je er vaker gehoor aan geeft. Hier vind je wat tips voor het opstellen van realistische doelen.

goede voornemens.jpg

4. Hou je goede voornemens niet voor jezelf

Sharing = caring. En dat geldt ook voor onze goede voornemens. Zo ondervond ING dat een steuntje in de rug kan helpen de voornemens waar te maken. 37% van de Nederlanders die doelen met de eigen partner delen, is daardoor extra gemotiveerd. Ook familie (8%) en vrienden (4%) blijken bij te kunnen dragen aan het succes van het opvolgen van goede voornemens. Vertel de mensen uit je omgeving dus vooral waar je de komende tijd aan wil werken en laat ze je af en toe eens vragen hoe het ervoor staat. Niet heel relaxt als je ze (en vooral: jezelf) op die momenten teleur moet stellen, toch?

5. Maak een plan van aanpak

Oké, je wil minder onrust in je hoofd en daardoor productiever werken. Door bijvoorbeeld 's avonds een uurtje eerder de tv uit te zetten en je smartphone weg te leggen, slaap je al veel beter. Waardoor je overdag effectiever bezig bent. Bedenk vast vooraf hoe je dat extra uurtje (nuttig) wil gaan invullen. Of misschien kun je wel een uur eerder naar bed? Apps als Moment en Headspace kunnen je helpen dit nieuwe ritme in je systeem te krijgen. Door daarbij van tevoren na te denken over de struikelblokken die er mogelijk op je pad zullen komen tijdens het uitvoeren van je goede voornemens (denk aan feestjes/vrijmibo's als je wil stoppen met drinken of roken bijvoorbeeld), ben je daar beter op voorbereid - en zullen je goede voornemens dus sneller slagen.

smartphone verslaving

6. Maak je goede voornemens visueel en meetbaar

Je kent ze wel, van die #fitgirls op Instagram die een before en after van hun getransformeerde lijf delen na een paar maanden flink buffelen in de sportschool. Hoewel je natuurlijk nooit kunt checken of er niet stiekem wat Photoshop-bewerkingen tegenaan zijn gegooid voor de betreffende foto's in jouw feed belandden, is het wel een inspirerend voorbeeld van hoe je jouw goede voornemens kunt laten slagen. Door bijvoorbeeld maandelijks een foto van jezelf te maken als wil afvallen, krijg je een beter beeld van je progressie dan dagelijks in de spiegel kijken. Weeg jezelf ook niet dagelijks, maar bijvoorbeeld tweewekelijks of maandelijks. Zo ben je sneller onder de indruk van het resultaat. Wil je stoppen met roken? Hang dan overal in huis foto's op van rokerslongen of koop een doorzichtig spaarvarken. Zo kun je goed zien wat je eigenlijk bespaart met dit goede voornemen. En dat motiveert dan weer extra!

7. Beloon jezelf, go jij!

Geen uitdaging zonder beloning. Vraag voor je verjaardag alvast een Yesty-cadeaukaart aan je zus, buurman of collega en koop daarvan een paar gloedjenieuwe sportschoenen (want die mogen tegen die tijd natuurlijk wel vervangen worden) bij Perrysport of Aktiesport. Sluit een abonnement af op een gezondheidsblad met BladCadeau om gemotiveerd te blijven. Of trakteer jezelf met de Wellness Giftcard op een welverdiend spa-dagje! Waar wacht je nog op?

Namens Yesty een liefdevol, gezond en sportief 2019, met veel aandacht voor elkaar!